StatSoft STATISTICA logo zoals bedoeld Naar de webshop
Making the World More Productive ®




Oplossingen > Vertical > Retail

Retail

Retail is vooral een multi-channel business. En een combinatie van offline en online klantervaring. Het biedt kansen voor nieuwe proposities waarbij social media een toenemende rol van betekenis speelt. De consument van vandaag is op zoek naar gunstige aanbiedingen, kortingen en promoties. Productkwaliteit, prijs en service is hierbij een basisvoorwaarde.

Alleen hoe ga je als ondernemer om met in- en verkoop in tijden van laagconjunctuur? Hoe voorkom je energieverspilling? Wat vaak ontbreekt is betrouwbare gegevens om besluitvorming op te baseren. Dit klinkt vreemd want veelal zijn er volop gegevens voorhanden. Hoe kan deze data worden omgezet in bruikbare kennis? STATISTICA Data Miner levert een passende oplossing en biedt nieuwe perspectieven. Klantbehoeften worden geïdentificeerd, bedrijfsprocessen worden geoptimaliseerd en risico's geminimaliseerd.

Scenario's:

Nieuwe klanten winnen/ bestaande klanten behouden

Met behulp van moderne methoden segmenteert STATISTICA Data Miner het totale klantenbestand in clusters met bijvoorbeeld overeenkomende vraagpatronen of socio-demografische kenmerken. Frequente (consumptie) patronen worden gedetecteerd. Marketing en verkoop kan nu worden afgestemd op de behoeften van de verschillende doelgroepen.

Analyse van consumentengedrag

Het verwerven van nieuwe en het behouden van bestaande klanten wordt door de toekomstige vraagprognose aanzienlijk versterkt. Een direct mail campagne zal een aanzienlijk betere respons opleveren aangezien deze is afgestemd op de individuele behoeften van de klant. Klantirritatie kan hiermee worden voorkomen.

Model gedreven mailing

Klanttevredenheidsonderzoek toont iedere keer aan dat fouten en vergissingen tijdig moeten worden erkend zodat alsnog aan de verwachtingen van de klant tegemoet kan worden gekomen. Voor effectief klachtenmanagement bieden wij u de optionele STATISTICA Text Miner.

Recommendation Engine

Welke producten en diensten dienen aan welke klanten te worden aangeboden? Op welk moment en onder welke voorwaarden? Wat biedt de beste scoringskans? STATISTICA Data Miner weet uit het klantgedrag regels te definiëren ter ondersteuning van de commercie. De recommendation engine kan de aanbevelingen en actie gerichte adviezen real-time genereren. Deze worden toegepast bij online retail en bij Customer Care Centers. Bij online winkels is het bezoekgedrag sturend voor een dynamisch content management systeem.
Een recommendation engine kan op basis van klantbeleving automatisch een aanbeveling verstrekken. Call center medewerkers krijgen vervolgens een actie gericht advies.

Identificatie van interessante (groei)klanten

STATISTICA Data Miner herkent in grote datasets meer klanten met een hoog gemiddeld uitgave patroon. Klanten met complexe risico patronen (bv. klachten, retouren en ruil) worden daarentegen vroegtijdig gesignaleerd.

Fraude detectie en preventie

Slechte betalingsmoraal, diefstal en fraude kost de branche ieder jaar vele miljoenen euro's. De afgelopen jaren is deze situatie verder verslechterd. Ondanks alle maatregelen blijft het overgrote deel van de fraude onopgemerkt. STATISTICA Data Miner kan fraude pogingen ontdekkken en weet hoge kosten te vermijden. Geavanceerde data mining technieken kunnen in miljoenen transacties speuren naar onregelmatigheden.

Samen op weg naar duurzame verbetering? Naast operational excellence kunnen STATISTICA oplossingen worden ingezet voor product/services leadership en customer insight projecten.

Geïnteresseerd?


Ga de uitdaging aan met intelligentie op je werkplek.
Neem contact op voor een nadere kennismaking!

Enkele klanten:

Logo Affinion      Logo Argonauten      Logo Tipp24

home