StatSoft STATISTICA logo zoals bedoeld Naar de webshop
Making the World More Productive ®




Oplossingen > Vakgroep > Marketing Intelligence

Marketing Intelligence is vooral fact based marketing 

Kwantitatieve- en kwalitatieve klantgegevens worden verzameld, geanalyseerd en geïnterpreteerd zodat de processen kostenefficiënt vanuit de klant kunnen worden ingericht. Hierbij is klantwaarde-management de sleutel naar toekomstig succes. De transparantie van markten, het internet, de steeds mondiger wordende klant en de diversiteit aan klantcontactkanalen hebben ertoe bijgedragen dat er steeds meer gestuurd wordt op customer experience (klantervaring). Het samensmelten van de fysieke en online wereld (Omnichannel- paid/owned/earned content) voegt hier nog een extra dimensie aan toe. Alle fasen, klantprocessen en klantcontactkanalen met de leverancier zijn hierbij betrokken. Van oriëntatie, aankoop, klacht tot en met opzeggen. Customer experience helpt om grip te krijgen op het klantproces en is cruciaal voor het rendement van een organisatie. 

Customer Analytics

Het gebruik van data-mining technieken stelt de database-marketeer in staat om een voorspelmodel te ontwikkelen waarbij een integraal klantbeeld kan worden opgebouwd. De modellen gecombineerd met business rules worden geïntegreerd in een real-time decisioning oplossing zodat er een Omnichannel/Multichannel/Crosschannel platform ontstaat. 

Toepassingen, Methoden en Technieken

-Customer Insight - Vorm de basis van klantgericht ondernemen.
Hoe wordt inzicht verkregen in de klant, de klantbehoefte, klantgedrag en merkenvoorkeur?
Waar bevinden zich de klanten en welke klanten zijn gevoelig voor nieuwe producten? acties? coupons?
Onder welke voorwaarden vindt een aankoop/transactie plaats?

 -Customer Loyalty - Win loyaliteit en winst zal volgen.
Wat zijn de kenmerken die bepalen dat een klant loyaal is en blijft?

 -Customer Retention/Churn Analysis - Verbeter de retentie door churn te beperken.
Hoe is het dreigende verlies aan klanten te reduceren?
Welke acties tegen welke kosten zijn benodigd om het verlies aan klanten te voorkomen?

Het behoud van klanten is essentieel voor de winstgevendheid van de onderneming.
Het is een algemeen gegeven dat het winnen van nieuwe klanten 6x zoveel kost als klantbehoud.
Optimalisatie biedt ruimte om de kosten van marketing campagnes te reduceren.  

Churn Analysis

-Revenue Optimization/Revenue Assurance - Maximaliseer/garandeer omzet.
Welke andere factoren zijn er te benoemen naast prijs elasticiteit, weer, temparatuur en consumenten vertrouwen teneinde beslissingsprocessen te automatiseren? Welke variabelen beïnvloeden de bezettingsgraad? Hoe zien de scenario's eruit?

 -Market Basket Analysis - Verbeter de winstgevendheid door aanvullende producten te verkopen.
Welke producten en content worden gecombineerd aangeschaft in een enkele transactie of in meerdere opeenvolgende transacties? Hoe wordt inzicht verkregen om aanbevelingen te doen met betrekking tot cross- en upsell, coupons acties etc? SAL (Sequence, Association en Link analyse) en RFM (Recency, Frequency and Monetary) methoden zijn technieken die hierbij behulpzaam zijn.




Market Basket Analysis

-Up-Lift/Net-Lift Modeling - Identificeer de kenmerken van klanten die naar verwachting positief op een actie zullen reageren. Wat is de incrementele impact van een actie op het individuele klantgedrag?

Up-Lift/Net-Lift Modeling kan worden ingezet bij up-sell, cross-sell en retentie acties.
SAL (Sequence, Association en Link analyse) en RFM (Recency, Frequency and Monetary) methoden zijn technieken die hierbij behulpzaam zijn.

STATISTICA maakt hierbij niet alleen van logistische regressie technieken gebruik.
Met interactieve trees worden in veel situaties betere resultaten verkregen.

 -Best Next Action Modeling (ook wel Next Best Action) -  Anticipeer 1-op-1 op klantbehoefte.
Hoe valt klanttevredenheid en klantwaarde te verhogen bij iedere klantinteractie?
Welk klantinzicht is benodigd voor customer delight?

STATISTICA maakt hierbij niet alleen van logistische regressie technieken gebruik.
Met interactieve trees worden in veel situaties betere resultaten verkregen.
Best Next Action Modeling vereist een Decisioning engine zoals STATISTICA Decisioning Platform.

Best Next Action Modeling

STATISTICA oplossing

De modulaire STATISTICA oplossing kenmerkt zich door:

-  Krachtige statistische tools; (Desktop-Lijn)
-  Innovatieve data pre-processing tools; (data management en visualisatie)
-  Winnende Predictive Analytics; (STATISTICA Data Miner)
-  Volwaardige Text Analytics. (STATISTICA Text Miner)


Ga de uitdaging aan met intelligentie op je werkplek.
Neem contact op voor een nadere kennismaking! 
home